Creativiteit als sluipmoordenaar in organisaties

Geloof jij dat creativiteit conflicten kan laten opborrelen en ideeën smoren in de kiem?

Te pas en te onpas wordt in organisaties gevraagd om creatief te denken, innovatief én als het even kan ook nog out-of-the-box. Maar wat is dat? Creatief denken?

Kan het dat er meerdere soorten van creativiteit bestaan? Zou het kunnen dat het is zoals verschillende talen spreken?

Nu denk je vast “Maar neen, waar zijde nu weer mee bezig!”, maar niets is minder waar. Er bestaan verschillende vormen van creatief denken en iedereen heeft zijn voorkeur. Wanneer in een team verschillende talen gesproken worden, ontstaat er al snel frustratie, onbegrip én conflicten.

Daarom is het belangrijk een juiste inschatting te kunnen maken van jouw creativiteitspotentieel. Daarmee bedoel ik een soort schatkaart, waarmee je creativiteit kan ontginnen in je team. Er bestaan immers minstens 3 versies waarin iemand zich comfortabel voelt. Dat is de manier waarop die persoon ook het makkelijkst input zal kunnen geven.

Verise 1

Deze eerste vorm van creativiteit of fantasie is de beschrijvende. Hierin ga je praten over hetgeen er is. Je vertelt als schoenenproducent over schoenen, zoals je ze kent.

Versie 2

Hier ga je een stap verder, hier kan je de schoenen voorzien van extra opties. Je gaat iets nieuws maken, maar je zal nog wel een link zien met het bestaande.

Versie 3

Go bananas, je mag je fantasie de vrije loop laten gaan.

Afhankelijk van je team, zal je zien dat iedereen een andere vorm makkelijker/moeilijker vindt. Dit is geen kwalitatieve maat, maar inzicht hierin helpt je wel om brainstorms te leiden én er resultaten uit te behalen.

4 tips om creativeit te ontginnen

Tip 1

Zorg voor een veilig kader om creativiteit te laten stromen. Hiervoor is het belangrijk dat je een inschatting kan maken tot welke categorie de voorkeur van jouw teamleden zich bevindt. Op deze manier weten ze hoe ze met elkaar moeten praten.

Tip 2

Stimuleer het denken van je teamleden. Geef hun de mogelijkheid om hun creativiteit te oefenen. Je kan ze bijvoorbeeld voorzien van een LEGO® set, waarmee ze zichzelf trainen in hun vorm van voorkeurscreativiteit.

Tip 3

Faciliteer je creatieve workshops, doordat het zo’n complexe materie is, is een “neutrale” zone onmisbaar. Zorg ervoor dat iemand het proces kan leiden, niet sturen, maar leiden.

Tip 4

Doe iets met al die creatieve ideeën. Organisaties durven wel eens vragen om dit soort input en er dan geen actie mee ondernemen. Op deze manier verkleint de inzet én de motivatie om je een volgende keer in te spannen.

Wil jij de creativiteit van je team in kaart brengen?

Laat je nummer achter, we bellen je ASAP om er eens over samen te zitten.

By |2019-02-10T10:21:57+00:00februari 10th, 2019|Coaching, HR, Innovatie|

Leave A Comment